allt om får!

Hellow nu har jag en plan på att förmedla mina kunsaper om får till er! ;)

Ja så lite smått och gått
fåren är idisslare precis som korna! deras viktigaste basfoder är grovfoder dvs hö och ensilage. En tacka äter ungefär 1-1,5 kg om dagen!
Sen tänkte jag att ni ville veta lite om betäkning! ;)
Ja man betäcker tackerna på hösten dom bär på lammen ca 5 månader.
förre man betäcker tackorna så flushar man dom det vill säga att man kan öka fodergivningen, man kän även raka tackorna. detta gör så att dom inte behöver ädsla massa energi på att hålla tempraturen utan det blir mer energi över till att producera ägg!

sen kansek ni får veta mer om lamm! ;)

Erkän att ni älskar mitt inlägg och nu har ni lärt er massor om får!!! ;) mohahahahaha
alla lär sig något nytt varje dag även DU! x) hahahahahahahahah
ojojojojjojo vad jag har roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0